Search Advanced Close

For at finde produktdownloads skal du blot klikke på en af ​​nedenstående indstillinger og derefter bruge søgeformularen, der vises, til at finde alle de dokumenter, der er knyttet til din søgning.

 

Search Advanced Close

Du har ingen produkter i din samling.

Search Advanced Close

Jebjergs Skole, Skive Kommune

På skolen i Jebjerg, er der sket noget af en forandring.

26-06-2020 11:45:00

LÆS MERE

Marie Mørks Skole, Hillerød Kommune

De ønskede en legeplads der gik i tråd med Skolen DNA og værdier.

24-02-2020 15:11:00

LÆS MERE

Lejerbo Afd 135-0 Maglehøj, Frederiksværk Kommune

I tæt samarbejde med entreprenør og tegnestuen fra Mangor & Nagel kunne vi i sommeren 2019 indvie de nye uderum.

19-02-2020 17:05:00

LÆS MERE

Få mere inspiration fra vores uderum og projekter

Se alle referencer
Search Advanced Close

Hvordan man vælger udstyr til en inkluderende legeplads

Det er vigtigt at træffe bevidste og velgennemtænkte beslutninger, når man bestemmer de typer udstyr og legefunktioner, der skal medtages i din inkluderende legeplads og hvor de skal placeres. Her diskuteres udvælgelsen af ​​legetøjsudstyr for at maksimere inkluderende oplevelser på legepladsen.

Overvej følgende punkter, når du vælger udstyr til din inkluderende legeplads:

Vi har også samlet nogle eksempler på legetøjsudstyr, du kan medtage afhængigt af ens tilstand.

Boy playing on a ship's wheel on the platform of a multi-play structure

Giv børn forhøjet leg

Børn elsker oplevelsen af ​​højde; Derfor er det vigtigt at give dem forhøjet leg ved design af en legeplads for alle.

At være høj, over alle og alt andet, tillader en anden oplevelse af elementerne (sol, vind) og kan give en følelse af præstation og underholdning. Nogle børn ville ellers sjældent få denne følelse af højde eller følelse af perspektiv i deres daglige leg.

Tænk på at inkludere legeaktiviteter på den højeste platform, der har en høj legeværdi og kan nydes af børn med alle evner, fx periskoper, musikinstrumenter, spillepaneler mv.

Sørg for om muligt at sikre, at den højeste rutsjebane er tilgængeligt via et rampesystem eller en konturvej og forsøg at inkludere mindst én aktivitet for alle børn på hver platform, ud over at bruge rutsjebane eller gå ned ad en klatrevæg.

Sørg for, at aktiviteterne er placeret i højder, der rummer forskellige rækkevidde, aktiviteter omfatter periskoper, snakkerør, musik eller anden auditiv aktivitet, remskiver til at sende tingene op og ned, aktivitetspaneler, der opfordrer mere end én gang til at lege med en tid osv.

Boy running on the top deck of a multi-play structure

Lokalisering af udstyr på legepladsen - tilstødende eller samlokaliseret leg

En legeplads bør opmuntre børn i samme alder, men forskellige evner til at engagere sig og lege på samme sted.

Find lignende typer udstyr i samme område og sørg for to eller flere måder at gøre det samme på forskellige udfordringsniveauer, som f.eks. Balancering, klatring, dreje eller svingende. Dette er et eksempel på co-lokaliseret leg.

Indarbejde udstyr eller funktioner med graduerede niveauer af udfordring, så børn med forskellige evner kan tackle dem. Når de har mestret et niveau eller en type udfordring, vil de have yderligere udfordringer at vælge imellem.

UniMini og UniPlay er gode eksempler på tilstødende leg. Dette er når du sammensætter et udstyr, der har en platform eller flere platforme, der er knyttet til et udvalg af forskellige niveauer af klatreenheder, fra let til vanskeligt.

Pirate themed Multi-play unit and PlayCubes climbing frames

Giv flere niveauer af udfordring

Vælg legeaktiviteter, der giver graduerede udfordringer for at sikre, at børn i alle aldre og evner er aktivt involveret i legepladsen.

For hver type fysisk leg skal du prøve at vælge stykker med forskellige sværhedsgrader og placere udstyret som beskrevet i afsnittet ovenfor.

For det nemmeste udfordringsniveau overvej at skabe grundniveau mønstre i overfladen som en legefunktion, og for det sværeste, vælge udstyr, der kræver højere niveau af motorisk planlægning.

Bespoke castle themed inclusive multi play unit

Hav et hvilested nær en rutsjebane

Det er en god idé at lave et hvilested tæt på udgangen af ​​en rutsjebane, så der er et sted at vente, hvis en kørestol eller mobilitetshjælp bliver bragt ned fra toppen.

Overvej at placere et sæde med rygstøtte på ydersiden af ​​brugerzonen på rutsjebanen, dette vil holde barnet sikkert, bevare deres værdighed og reducere den afstand, de skal transporteres.

Boy sliding down a pirate themed slide

Brug af farve på legeudstyr

Udover at bruge farve på overfladen og som vejledningsværktøj, er det også godt, når det bruges på legetøj til at give kontrast til børn med svagt syn, da det kan hjælpe dem med at bestemme, hvor stregerne er på legestrukturen mv.

Udform brugen af ​​farve omhyggeligt for at undgå overstimulering eller forvirring ved at overveje den overordnede palette af farver som en del af designskemaet, for eksempel dæmpet, naturligt, pastel, monokromt, kontrasterende, komplementært osv.

Undgå forudfattede ideer om, hvilke farver børn kan lide. Skinnende reflekterende overflader bør også undgås, da de kan forvirre mennesker med nedsat syn. Desuden skal du prøve at vælge materialer, der er matte snarere end glans.

Så meget som muligt skal dæk og trin have skiftevis eller kontrasterende farver for at afgrænse, hvor et barn skal træde. Derudover skal håndgrebene bruge en høj kontrastfarve, som gul, når den ses mod en kontrastfarve.

Boy playing on a small multi play unit in green

Den fedeste ting på legepladsen bør være inkluderende

Sørg for, at "den fedeste" legaktivitet på legepladsen er tilgængelig og brugbar for alle. Intet udelukker, adskiller og skaber forskelle mellem børn mere end det specielle udstyr, som alle ønsker at spille på at være utilgængelige for nogle af dem.

Undersøg de legeaktiviteter, der vælges til legepladsen, og identificer den, der vil skabe den største spænding fra børn. Sørg for, at dette legetøjsudstyr er inkluderet og kan leges af de fleste børn.

For eksempel har de mest spændende rutsjebaner ramper der fører til det og evnen til nemt at overføre. Eller måske et net, der er let at bruge på jorden og derefter mere avanceret, når det går op. Eller vandleg, der gør det muligt for børn at kontrollere, når de engagerer sig i sensationen.

Large custom made pirate themed inclusive mutli-play structure

Eksempler på legetøjsudstyr, der skal bruges afhængigt af forringelse eller tilstand

Hver forringelse eller tilstand har et spektrum, hvilket betyder, at to personer med samme diagnose kan have forskellige behov. Følgende indhold indeholder derfor nogle generaliseringer.

Inkluderet er nogle af de mest almindelige forringelser eller betingelser for børn i skolealder med kort information om nedsat tilstand eller tilstand og et forslag til legepladsudstyr, der kan være særligt gavnligt for børn med denne forringelse eller tilstand.

Husk at hvert barn har styrker, svagheder,ting de kan lide og ikke lide. Find ud af, hvad børnene i medlemmerne af dit udvalg eller samfund kan lide og har brug for, og hvad de søger efter på en legeplads.

Vi har en bred vifte af legepladsudstyr, der er inkluderende og kan bruges af børn med forskellige handicap eller tilstande. Tal med vores team, som vil kunne rådgive dig om legetøjsudstyr, der bedst opfylder brugernes behov.

Boy climbing on a cube shaped climbing structure

 

Autisme / sensorisk behandlingsforstyrrelse

Autisme er et livslang udviklingsmæssigt handicap, som påvirker, hvordan en person kommunikerer med og relaterer til andre mennesker, og hvordan de oplever verden omkring dem.

Personer på autismespektret vil sandsynligvis enten søge eller undgå sensoriske oplevelser. Børn med autisme og / eller sensorisk forstyrrelse kan have problemer med balance og vide, hvor deres krop er i rummet.

Prøv at indarbejde en masse sensorisk udstyr, herunder vestibulære og proprioceptive og balancerende aktiviteter. Samt aktiviteter, der fremmer samarbejde og socialisering.

Populære produkteksempler du kan inkludere:

Spina Bifida

Spina bifida er, når et barns rygsøjle og rygmarv ikke udvikler sig ordentligt i livmoderen og forårsager et hul i rygsøjlen.

Mange børn med spina bifida bruger en kørestol, men kan også gå med støtte. De har normalt brug af deres overkrop. De fleste mennesker med spina bifida har normal intelligens, men nogle har indlæringsvanskeligheder. Forskel i hjerneudvikling i spina bifida kan påvirke tænkning, læring og adfærd (kognition).

Vi anbefaler aktiviteter, der gør det muligt for et barn at udvikle deres overkropsstyrke, rumlig bevidsthed, balance og fine motoriske færdigheder, mens du leger og socialiserer.

Populære produkteksempler du kan inkludere:

Cerebral parese

Cerebral parese er en tilstand, der påvirker muskelkontrol og bevægelse. Det skyldes normalt en skade på hjernen før, under eller efter fødslen.

Nogle mennesker kan have tilknyttede forhold, mens andre måske ikke. Disse kan omfatte læringsvanskeligheder, epilepsi, nedsat hørelse, kommunikationsvanskeligheder, problemer med toileting, adfærdsproblemer.

Cerebral parese påvirker en persons muskler og deres evne til at kontrollere dem. Sommetider sammentrækker musklerne for meget, for lidt eller alt sammen på samme tid. Svækkelsen kan variere fra et individ til det næste, der påvirker arme, ben og ansigt, et lem, flere eller alle.

Balance, kropsholdning og koordination kan også påvirkes. For nogle gør det opgaver som at sidde, stå, rulle eller gå vanskeligt. Andre har svært ved at gribe objekter. Mange børn med cerebral parese bruger mobilitetshjælpemidler.

Indarbejd udstyr, der har størst støtte, såvel som sensoriske og sociale aktiviteter, og dem der fremmer kommunikationsfærdigheder.

Populære produkteksempler du kan inkludere:

Downs syndrom

Downs syndrom skyldes forekomsten af ​​et ekstra kromosom i en baby's celler. Alle børn med nedsat syndrom har en vis grad af indlæringsvanskeligheder og forsinket udvikling, men dette varierer meget mellem individuelle børn.

Børn med downs syndrom er måske langsommere at lære færdigheder som at sidde, stå, gå og snakke. De vil udvikle disse færdigheder i sidste ende, det tager bare mere tid. Omkring 1 ud af 10 børn med downs syndrom har også andre tilstande, såsom autismespektrumforstyrrelse eller opmærksomhedsunderskud & hyperaktivitetsforstyrrelse.

Der er nogle betingelser mere almindelige hos mennesker med downs syndrom. Disse omfatter problemer med hjerte og tarm, problemer med hørelse og syn, en højere risiko for infektioner.

Overvej at inkludere udstyr, der vil give gode fysiske, sensoriske og samarbejdsmuligheder. Støttende udstyr vil også være vigtigt på grund af lav muskel tone.

Populære produkteksempler du kan inkludere:

Attention Deficit / Hyperactivity Disorder

Børn, der har opmærksomhedsunderskud / hyperaktivitetsforstyrrelse (ADHD), distraheres af billeder, lyde og et overaktivt sind. Fokus på en opgave eller aktivitet er svært for disse børn. De begynder ofte at køre næsten lige så snart de lærer at gå.

Børn med ADHD har meget svært ved at sidde stille, planlægge fremad eller deltage i sociale situationer på passende vis. Lyttefærdigheder er underudviklet. De er alt for impulsive og begrænser ikke deres automatiske reaktioner. Som følge heraf er de mere uheldige tilbøjelige og vanskelige at klare.

Børn med ADHD har tendens til at have store forestillinger; Derfor skaber kreative aktiviteter deres sind. Børn med ADHD oplever mildere symptomer, hvis de leger i udendørs omgivelser som åbne marker og parker.

Fremhæve aerobiske aktiviteter og foregive leg såvel som naturleg. Design legepladsen med meget åbent grønt rum.

Forskning viser, at 30 minutters motion kan hjælpe børn med ADHD fokus og mange humør.

Populære produkteksempler du kan inkludere:

Indlæringsvanskeligheder

En indlæringsvanskelighed påvirker måden, som en person lærer nye ting på ethvert område af livet, samt hvordan de forstår oplysninger og hvordan de kommunikerer.

Børn med udviklingshæmning kan have svært ved at forstå ny eller kompleks information, lære nye færdigheder, håndtere selvstændigt. En Indlæringshandicap kan være mild, moderat eller alvorlig.

Medtag sensoriske aktiviteter og aktiviteter, der fremmer samarbejds og social leg.

Populære produkteksempler du kan inkludere:

Visuel værdiforringelse

Visuel svækkelse er konsekvensen af ​​et funktionelt tab af vision, snarere end selve øjets lidelse. Synsforstyrrelser kan defineres som følger:

  • Delvis svækket syn: Indikerer, at en vis form for visuel problem har resulteret i et behov for specialundervisning
  • Lav synsfunktion: henviser generelt til en alvorlig synshandicap, ikke nødvendigvis begrænset til afstandssyn
  • Juridisk blind: indikerer at en person har mindre end 20/20 vision i det bedre øje eller et meget begrænset synsfelt
  • Totalt blind

Børn med synshandicap vil især nyde sensoriske ting som taktil, natur og lyd. Når det er muligt, skal du bruge enheder, der udløser hørbar information, når nogen går forbi den.

Ved design af en legeplads for børn med nedsat syn skal du huske på, at gul er en farve, der ofte kan ses af personer med nedsat syn. Brug ikke mørk farve som et mønster i overfladen, fordi mørke farver kan ses som huller. Brug høj kontrastfarver mellem orienteringsbanen og udstyret og undgå skinnende og reflekterende overflader.

Populære produkteksempler du kan inkludere:

Kontakt vores team, som gerne vil rådgive dig og give dig forslag til legetøj, der bedst opfylder brugernes behov. Vi kan også hjælpe dig med at planlægge din inkluderende legeplads.

Kom i kontakt med os for at planlægge din inkluderende legeplads

Contact Us

If you have questions or would like to know something about our products, you can contact us by phone, fax, email or directly on our website. If you do not know who at HAGS you should talk to, or if you would like to come in contact with a specific person at HAGS, you are welcome to call our switchboard to get connected to the right person.

Danmark

HAGS Danmark
Drejergangen 1B
2690 Karlslunde
Danmark

Følg HAGS: