Hvordan legepladsudstyr understøtter legeværdier og inkluderende oplevelser
Inklusiv legepladser er steder, hvor børn med alle evner kan lege og få et stort udvalg af fysiske, sensoriske og sociale oplevelser. Her undersøger vi hvordan mængden, kvaliteten, mangfoldigheden og sammenhængen mellem legeudstyr og funktioner understøtter disse legeværdier og inkluderende oplevelser.
Hvad er legeværdi?
Udtrykket "Legeværdi" bruges til at beskrive den værdi, et miljø, en genstand eller et stykke udstyr bringer til børns oplevelse af spil. Høj Legeværdi indikerer at børn kan spille på mange forskellige måder, udvide eller uddybe deres egne ideer og handlinger. En papkasse kan siges at have en høj legeværdi, da børn kan bruge den som en hule, en bil, til at skjule sig i et mål, en forhindring mv.
Legeværdien er opdelt i tre kategorier:
Hver type leg er afgørende for et barns udvikling og nydelse af legepladsen; Derfor bør du forsøge at inkludere en blanding af alle tre, når du vælger legeudstyr og funktioner for at skabe et spændende og mere rummeligt legerum.
Fysisk legeoplevelse
lege aktiviteter som snurre, rutche, vippe, gynge og klatring er alle fysiske oplevelser. Lær mere om, hvordan de kan hjælpe et barns udvikling, samtidig med at de får glæde af dem.
Snurre
Når børn snurrer, stimuleres forskellige dele af hjernen samtidigt. Dette bygger nye og mere udviklede veje gennem hele hjernen - veje, der forbedrer læringspotentialet, rumlig bevidsthed, rytme og mere.
Snurre-aktiviteter udvikler hjernen på en sådan måde, at præ-læsekoncepter udvikles samtidig med at man forbedrer balancen, muskelstyringen og de brede motoriske færdigheder.
Tilføj denne legeværdi til din legeplads ved at vælge forskellige udstyrstyper, der giver børn mulighed for at sidde og snurre, stå og snurre, og ligge og snurre. Dette kunne enten være tre forskellige stykker, eller et enkelt stykke kunne give mulighed for at spille i forskellige positioner, som SpinR², som gør det muligt for børn at sidde, stå, ligge og snurre.
Du kan også give børnene en mere udfordrende oplevelse ved at tilføje snurre udstyr med og uden håndtag.
Rutche
Når man rutcher, oplever børn højde, bevægelse og spænding ved hastighed og risiko.
Rutchebaner stimulerer børns vestibulære system* og følelse af balance.
Hvis det er muligt, lever rutchebaner i forskellige højder, såvel som en bred rutchebane, så en forælder kan understøtte et barn, der rutcher. Du kan også vælge forskellige typer rutchebaner, såsom rør, tekstureret, buet, lige, spiral osv. For at give forskellige oplevelser.
For at skabe en mere inkluderet legeplads har man rutchebaner, der ikke skaber statisk elektricitet til personer med et cochleært implantat og giver plads til et barn at sidde mens kørestolen hentes. Sørg også for, at den højeste rutchebane er tilgængelig.
*Det sensoriske system, der reagerer på hovedets position i forhold til tyngdekraft og accelereret eller decelereret bevægelse.
Vipper
At vippe giver børn en sjov bevægelse og beder om fantasifuldt leg, det udfordrer og udvikler også børns vestibulære system ved at flytte kroppen i en vippende bevægelse.
Prøv at inkludere mindst ét stykke udstyr, der giver en frem og tilbage bevægelse og en anden, der giver bevægelse fra side til side. Det er også en god idé at levere flere stykker vippe udstyr til at støtte børn i forskellige positioner: sidder, står og ligger, men noget udstyr kan give flere oplevelser i en.
Tænk på at inkludere mindst ét stykke vippe udstyr til individuel leg og en anden for flere børn. Samt overvejer vipper, der har voksenstørrelse / større pladser, så ældre børn eller voksne kan bruge dem sammen med barnet.
Gynger
Gynger tilbyder en sjov bevægelse og opfordrer til fantasifulde og social legl, det udfordrer også, stimulerer og udvikler børns vestibulære system.
Kig på at få lavet gynger, der bevæger sig i en lineær bevægelse og en anden gynge, der bevæger sig i en cirkelbevægelse. Overvej også en række forskellige gynger og gynge størrelser, for eksempel en bæltebøjle, børnebøjle, dæk gynge, en fuglrede gynge osv., Så din legeplads tilbyder et valg af gynger for alle evner.
Klatre og kravle
En inkluderende legeplads bør give mulighed for risiko og udfordring, spænding og forskellige måder at flytte på for at forbedre motoriske færdigheder som balance, koordinering, styrke og fingerfærdighed.
Klatring og kravle udfordringer, stimulerer og udvikler brugerens proprioceptive system*.
Vi har opdelt klatring og kravle ind i tre udfordringsniveauer for at hjælpe med at vælge en række oplevelser i denne kategori.
Klatre
Hvis der vælges klatring, skal der indbefattes mindst to udfordringsniveauer, hvoraf en af dem er et niveau 1 udstyr eller en funktion, der omfatter børn med den mindste styrke.
Niveau 1: Dette omfatter udstyr med en kombination af en af følgende egenskaber:
- Lavt til jorden
- Lav hældning
- Med håndtag på hver side
- Evnen til at sætte hele kroppen på klatreudstyret for at give mere støtte
- Stien et barn skal tage er indlysende
Eksempler på dette inkluderer niveau til jorden net, en stige / trappe med håndtag, klodser mv.
Niveau 2: Dette omfatter udstyr med en kombination af en af følgende egenskaber:
- Kan være vinklet
- Har mindst en måde at støtte kroppen (sæt hele kroppen på den, kun en hånd mv)
- Få flere stier til at nå toppen, men de skal være indlysende, og det første skridt skal være let at nå
Eksempler på dette er vinklet stenvæg, mellemstor sten med god hånd- eller fodstøtte, klatring lige op med lige trin og gode hånd- eller fodstøtter, en buet klatrer med trin, hvor hele kroppen kan være på den til støtte.
Niveau 3: Dette omfatter udstyr med en kombination af en af følgende egenskaber:
- Når et højt sted
- Er lodret
- Kan have en kompliceret eller multi-vejs vej for at nå toppen, understøttelserne er minimal eller ikke indlysende, er dynamisk, kræver stor fleksibilitet til at udføre
Denne type udstyr bruges normalt af de ældre børn. Eksempler herpå er stor sten med begrænset støtte, net, lodret stenmur osv.
*Det proprioceptive system består af sensoriske oplysninger forårsaget af sammentrækning og spænding af muskler og ved bøjning, retning, træk og kompression af leddene mellem knoglerne.
Kravle
Overvej at inkludere mindst to kravleaktiviteter, der gør det muligt for et barn at forsøge forskellige udfordringsniveauer.
Niveau 1: Dette ville være en kort tunnel placeret på jorden eller ujævn overflade.
Niveau 2: Dette ville være en længere tunnel på jorden eller forhøjet med tilgængelige ruter på begge sider.
Niveau 3: Dette ville være en tunnel, der ændrer højder og muligheder for at kravle mellem niveauer.
Balancering
En inklusiv legeplads bør give et bredt udvalg af aktiviteter, der reagerer på børns behov for risiko og udfordring, samtidig med at deres evne til at balancere på deres fødder øges og kernekropsstyrken opbygges.
Prøv at lave en balanceringsaktivitet med en håndstøtte og en anden, hvor barnet kan bruge begge hænder. Medtag mindst ét balanceringsudstyr, hvor barnet kan sidde og stå, det kan være et enkelt udstyr, f.eks. En skammel.
Indarbejd udfordringer ved at inkludere en statisk og en dynamisk balanceringsaktivitet og / eller indbefatte lige og buede balanceringsaktivitetsmuligheder. Husk at levere udstyr på jordoverfladen (dette kan være mønstre på overfladen) og en, der er forhøjet med en tilgængelig rute.
Hoppe og springe
Hoppe og springe er godt til at udfordre, stimulere og udvikle brugerens vestibulære system og proprioceptive system. Det er også sjovt og giver børn en følelse af at flyve i luften.
Sørg for mindst en hoppe eller springe aktivitet, der kan bruges mens du sidder og en anden, der kan bruges stående, dette kunne være et enkelt udstyr.
Se vores legeplads-trampoliner
Gang, løb og rulle
Giver muligheder for børn til at lege med venner og deltage i leg, mens du bygger udholdenhed, øger muskeltonen og styrker dynamisk balance.
Prøv at sørge for plads, hvor børn kan lege forskellige lege som et fangeleg eller tilføje et spor ved hjælp af et design i overfladen. Andre elementer, der kan medtages, er forhindringsbaner eller labyrinter, der er brede nok til, at en person i en kørestol nemt kan manøvrere gennem rummet. Du kan også tænke på at skabe en sti, der stiger og falder langs dens længde for meget sjov og at opbygge styrke.
Bevægelse oplevet fra kørestol eller anden hjælp
Giv børn, der bruger kørestole, mulighed for at lege lige med venner og opleve en bevægelse, som stimulerer deres vestibulære system uden at forlade stolen.
Det er vigtigt at forsøge at levere et udstyr, der bevæger barnet og dets kørestol, det bør også være en social oplevelse, hvor mere end én person kan lege på det ad gangen.
Et godt eksempel på dette er vores Spinmee Inclusive snurretop
Sensoriske lege erfaringer
Ud over de fysiske oplevelser skal inkluderende legepladser tilbyde børn med alle evner en sensorisk lege oplevelse. Dette inkluderer taktile, auditiv, visuel, interaktion med naturlige funktioner og hyggelige steder.
Taktile erfaringer
Giv børnene en fornøjelig oplevelse, hvor de udøver og udvikler deres følelsesfølsomhed.
Giv børn mulighed for at føle flere af de følgende teksturer:
- Glatte materialer er frie for udskydninger eller ujævnheder. Dette kunne være metalpoler, metalskinner, spejle mv.
- Blødt - eksempler på dette er græs, gummi, stof osv.
- Hårdt - et solidt og fast materiale til berøring. For eksempel sten, metal osv.
- Groft - Groft materiale med udskydning eller uregelmæssighede. Eksempler omfatter bjergarter, klipper, reb osv.
- Blandet - materialet har en blandet tekstur. Såsom sand, snavs, klipper eller stenblokke mv.
- Ujævn - ujævn, ikke plan eller flad. For eksempel en rutchebane med indbygget bump, teksturerede stier mv.
Giv børn mulighed for at få deres fulde krop involveret i den taktile aktivitet, for eksempel rulle ned ad en bakke eller hælde sand eller vand over sig selv.
Stier med oprevet rødder og / eller har tekstur indbygget i dem giver en sjov legeoplevelse.
Auditiv
Hjælp udviklingen af det auditive system ved at inkludere legefunktioner, der appellerer til den auditive sans.
Dette kan opnås ved hjælp af udstyr, der skaber lyd eller gør det muligt for et barn at høre deres ven talende fra en afstand, som f.eks. Talk Tubes. Andre måder at hjælpe med at udvikle lydsystemet på er med udendørs musikinstrumenter, der genererer lyd ved at trykke på en knap i et legeudstyr, indtaste et område for at skabe lyd eller gå på tværs af et udstyr for at skabe lyden.
Visuelle oplevelser
Der skal være funktioner og udstyr på legepladsen, der er behageligt for øjet, overraskende og dejligt, og det hjælper udviklingen af synet og den visuelle sensoriske proces.
Overvej lege paneler, der inviterer børn til at spore eller matche, da dette også hjælper med at udvikle deres visuelle system.
Overvej planlægning med farve og æstetik i tankerne, indførelse af visuelt tiltalende egenskaber som farve og mønster, skulpturer, flag og belægning.
Mange andre måder at hjælpe børn med at forbedre deres visuelle sensoriske system på er allerede blevet behandlet i afsnittene om legeværdier ovenfor.
Interaktion med naturlige features
Det er vigtigt at lade børn engagere sig i naturen for at stimulere mange forskellige typer af kreativitet, fantasifuldt og socialt leg og give et bredt udvalg af sundheds- og velværefordele.
Legepladser handler ikke kun om legetøj, men også om naturlige features, såsom træer, buske, græs, bark, jord, sand, vand og sten. Plantning af genstande, der fremmer fugle, små pattedyr og insekter, er også fantastisk til at få børn til at engagere sig i naturen.
Inkluder disse naturlige features i hele legepladsen giver en stor sensorisk oplevelse.
Hyggelige steder
Lav mindst et sted indenfor legepladsen, hvor et barn kan gå hen for at føle sig alene, slappe af og det kan også bruges til sociale, fantasifuld leg eller rollespil.
Denne del skal føles lukket, men giver stadig forældrene eller plejeren mulighed for at se barnet, eksempler omfatter et område under en multi-play-struktur, et legehus, en tunnel med et vindue mv.
Social lege erfaringer
En legeplads bør give børnene mulighed for at deltage i social leg og interagere med andre børn. I dette afsnit vil vi se på samspil, social interaktion, dramatik og fantasifuldt leg.
Samarbejds leg og social interaktion
Giv børn mulighed for at lege med hinanden ved at levere udstyr, der kræver to eller flere personer til at drive det, såsom vores seesaw eller udstyr, der vil gøre ekstra ting, når mere end én person leger med det.
Giv børn mulighed for at opleve den sociale side af at lege med andre, få nye venner og nyd selskabet med midlertidige legekammerater ved at inkludere funktioner som basketballhoops, seesaws osv. Designet til at blive spillet af flere spillere.
Andre sociale funktioner omfatter vand-, sand- og naturleg samt at give gruppesæder, som f.eks. Vores mødepunkter.
Giv områder, hvor børn kan se og kopiere andre børns handlinger, så de kan lære af hinanden og nyde hinandens selskab.
Dramatisk og fantasifuld leg
Dramatisk leg giver børn mulighed for at bruge deres sproglige, kognitive og sociale færdigheder. Legepladser bør give børnene chancen for at skabe lege "temaer" og udfolde dem ved at deltage i forskellige roller, der er spontane, børne initierede og åbne.
Tænk på at bruge en blanding af abstrakt og realistisk legemateriel og funktioner, for eksempel tema strukturer, et stadium, et legehus mv.
Ydermere, hvis det er muligt, skal du se på rekvisitter og løsdele, der er nemme at manipulere til kreativt leg og ikke kræver stor fysisk styrke eller gode motorkompetencer.
Løse dele kan være naturlige og / eller syntetiske materialer, der kan flyttes, bære, kombineres, redesignes, skilles fra hinanden og samles sammen på flere måder, f.eks. Sand, jord, vand, kviste, blade, byggesten, rekvisitter, pap kasser, bevægelige spil eller sportsmaterialer mv.
Disse typer materialer giver børn mulighed for at manipulere og bruge dem som de ønsker for at ændre deres omgivelser og give mulighed for sociale, fantasifulde og kreative lege oplevelser.
Lær mere om design af en tema legeplads
Danmark
HAGS Danmark
Drejergangen 1B
2690 Karlslunde
Danmark
Contact Us
If you have questions or would like to know something about our products, you can contact us by phone, fax, email or directly on our website. If you do not know who at HAGS you should talk to, or if you would like to come in contact with a specific person at HAGS, you are welcome to call our switchboard to get connected to the right person.
Følg HAGS: